Matan, Department of Urdu & Iqbaliat, The Islamia University - Bahawalpur

متْن (اردو ریسرچ جرنل)

Department of Urdu, The Islamia University of Bahawalpur
ISSN (print): 2708-5724
ISSN (online): 2708-5732

لسانی تشکیلات اور تمثال کاری کی تحریک: اشتراک و اختلاف کی کہانی

  • Dr. Muhammad Imran Azfar/
  • December 31, 2022
Linguistic Formations & Symbolic Movement: A Story of Convergence & Discord
Keywords
Urdu Poetry, Linguistic Formations, Symbolic movements, Literary movements, Critical approach, Philosophical circle, Real Life.
Abstract

“Lisani Tashkeelati Tehreek” was a prominent literary activity, which was presented by Iftekhar Jalib and other writers in early 60's. The common perception is that “Lisani Tashkeelati Tehreek” was adopted from imagist movement of Ezra pound and his friend poet’s. Imagist movement was presented in 1908 by Ezra. In this movement he claims new poetic language for modern life cycle continuing in Britain and Europe. Ezra asks English poet to avoid romantic poetry and create images of his real life. In Urdu “Lisani Tashkeelati Tehreek” claims that poetic language presented by Urdu poets is worth less. It can't create the real pictures of modern life that's why Iftekhar Jalib says that new Urdu poet should use new words, new images and brutal death pictures in his poetry. These two literary movements are different, but imagism produced some good literature in the form of poetry, but Iftekhar and his friends couldn't. This article argues about the theory of these two and try to present the real picture of both. It can help to know about the different poetical movements presented in Urdu poetry in last 50 years.

References

۱۔             محمد ہادی حسین، مغربی شعریات(لاہور: مجلس ترقی اردو، طبع سوم، 2010ء)، ص 318:319۔

۲۔            افتخار جالب، لسانی تشکیلات اور قدیم بنجر(لاہور: فکشن ہاؤس، 2001ء)، ص 15۔

۳۔           وارث سرہندی، علمی اردو لغت(لاہور:علمی کتاب خانہ، س ن)، ص 318۔

۴۔            انیس ناگی، ’’نئی شاعری کیا ہے‘‘، مشمولہ: نئی قدریں  ( فکر جدید نمبر)، (حیدر آباد: 1966ء)، ص167۔

۵۔            جیلانی کامران،  نئی نظم کے تقاضے(لاہور: مکتبہ عالیہ، 1958ء)، ص 29۔

۶۔            عمران ازفر، نئی اردو نظم نئی تخلیقی جہت(اسلام آباد:پورب اکادمی،  2013ء)، ص 31:32۔

۷۔           صفدر میر، ’’بیابان جنون‘‘، مشمولہ :نئی شاعری، مرتبہ: افتخار جالب (لاہور: نئی مطبوعات، 1966ء)، ص 12:13۔

۸۔            ڈاکٹر عنوان چشتی، اردو شاعری میں جدیدیت کی روایت(دہلی: م ۔ن،  1977ء)، ص 246۔

۹۔            انیس ناگی، ’’نئی شاعری کا منصوبہ‘‘، مشمولہ: نئی شاعری، مرتبہ: افتخار جالب(لاہور: نئی مطبوعات، 1966ء)، ص 47۔

۱۰۔           عابد منٹو، ’’نئی شاعری کا منصوبہ‘‘، مشمولہ :نئی شاعری، مرتبہ: افتخار جالب(لاہور:نئی مطبوعات، 1966ء)، ص 235:236۔

11.                https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https: //www.britannica.com/biography/T-S-Eliot&ved=2ahUKEwiZ2.n57er2AhVFhRoKHdNxBrMQFnoFCJcBEAE&usg=AOvVaw0PBFf3HzfxK5VSUdvxFibk

12.                https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https: //interestingliterature.com/2013/08/t-e-hulme-the-first-modern-poet/amp/&ved=2ahUKEwi16c.Q7ur2AhUkzIUKHaTZAbIQFnoECA8QAQ&usg=AOvVaw34pohtc. g3a3US50XdHuaH

Statistics

Author(s):

Lecturer (Urdu), University of Sargodha.

Pakistan

  • imran.azfar@uos.edu.pk

Details:

Type: Article
Volume: 3
Issue: 2
Language: Urdu
Id: 63b072932555e
Pages 304 - 317
Published December 31, 2022

Statistics

  • 1132
  • 249
  • 339

Copyrights

MATAN (متْن), Department of Urdu, IUB.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.