- متْن (اردو ریسرچ جرنل), Vol # 3, Issue # 2
- ڈاکٹر خواجہ محمد زکریا کی ’’تفہیمِ بالِ جبریل‘‘ کا تجزیاتی مطالعہ
ڈاکٹر خواجہ محمد زکریا کی ’’تفہیمِ بالِ جبریل‘‘ کا تجزیاتی مطالعہ
- Zeeshan Tabassum/
- December 31, 2022
An Analytical Study of Dr. Khawaja Muhammad Zakaria's "Tafhim-e-Baal-e-Jabreel"
Keywords
Dr. Khawaja Muhammad Zakaria is considered as the best teacher of Urdu language and literature, prominent researcher, writer and Sahib al-Rai critic, as well as among the notable commentators and commentators of Allama Iqbal. He continued the work of interpretation and interpretation of the word. "Baal Jibreel" is the second collection of Urdu poetry by Allama Iqbal and is of immense importance. Several interpretations of this collection have been published so far, but there was a need for a rate in which the words of Iqbal should be correctly interpreted in accordance with the spirit of avoiding unnecessary length and brevity. Unlike the previous commentaries, I did not use unnecessary long words, nor did I present my personal beliefs and concepts in the understanding of Iqbal's speech, rather, he presented Iqbal's text in a clear and transparent style with appropriate explanation according to his understanding. The most important quality of this understanding is its balance. Khawaja Zakaria is not a Madrasah critic, but he understood the students' poetry. The ability of this has been put forward, while the use of this understanding is also arranged for trained tastes, that is why the third edition of this rate has been published in a short time. This paper has highlighted the aspect that this rate is full of uniqueness and rarity even while making use of tradition.
۱۔ یوسف سلیم چشتی، شرحِ بالِ جبریل(لاہور: عشرت پبلشنگ ہاؤس، س۔ن)،ص۳۔
۲۔ ڈاکٹر رفیع الدین ہاشمی، تصانیف اقبال کا تحقیقی و توضیحی مطالعہ (لاہور: اقبال اکادمی پاکستان، طبع اوّل،۱۹۸۲ء)، ص۲۹۔
۳۔ ڈاکٹرخواجہ محمد زکریا،اقبالیات:چند نئی جہات (لاہور : بزمِ اقبال، طبع اوّل،۲۰۰۴ء)،ص۱۳۸۔
۴۔ یوسف سلیم چشتی نے بالِ جبریل کی بجائے اس شرح میں عنوان کے ساتھ ہر جگہ جبرئیل ہی کتابت کرادیا ہے۔
۵۔ ڈاکٹر خواجہ محمد زکریا کے مطابق شرح بالِ جبرئیلپہلی مرتبہ ۱۹۵۲ء میں شائع ہوئی۔
۶۔ ڈاکٹر اختر النساء، مقالاتِ یوسف سلیم چشتی( لاہور: بزمِ اقبال، ۱۹۹۹ء)،ص۱۲۔
۷۔ دیکھیے: یوسف سلیم چشتی، شرح ضرب ِکلیم (لاہور: عشرت پبلشنگ ہاؤس، ۱۹۵۶ء)،ص۱۴۰:۱۴۱۔
۸۔ ایضاً،ص۴۔
۹۔ ڈاکٹرخواجہ محمد زکریا ،اقبالیات: چند نئی جہات، ص۱۳۰۔
۱۰۔ ڈاکٹر اختر النساء، شروحِ کلامِ اقبال کا مجموعی جائزہ( لاہور : بزمِ اقبال، ۲۰۱۵ء)،ص۵۳۰۔
۱۱۔ ڈاکٹر رفیع الدین ہاشمی، ۱۹۸۴ء کے اقبالیاتی ادب کا جائزہ،جولائی ۱۹۸۵ء،ص۸۷۔
۱۲۔ مولانا غلام رسول مہر، اقبالیات، مرتبہ:امجد سلیم علوی (لاہور:مہر سنز لمیٹڈ، ۱۹۸۸ء)،ص۲۰۔
۱۳۔ ایضاً،ص۲۴۸۔
۱۴۔ ڈاکٹرخواجہ محمد زکریا،اقبالیات: چند نئی جہات،ص۱۴۱۔
۱۵۔ ڈاکٹر شفیق احمد، مولانا غلام رسول مہر حیات اور کارنامے،ص۳۹۳۔
۱۶۔ مولانا غلام رسول مہر، مطالب بالِ جبریل(لاہور : غلام علی اینڈ سنز ، ۱۹۹۷ء)،ص۱۴۵۔
۱۷۔ ڈاکٹر اختر النساء ،شروح کلامِ اقبال،ص۲۲۳۔
۱۸۔ ڈاکٹرخواجہ محمد زکریا،پیش لفظ:تفہیم بالِ جبریل(لاہور: بزمِ اقبال، طبع ثانی، ۲۰۱۳ء)،ص۱۸۔
۱۹۔ ڈاکٹرخواجہ محمد زکریا ،اقبالیات: چند نئی جہات، ص۱۴۲۔
۲۰۔ ایضاً۔
۲۱۔ ایضاً۔
۲۲۔ ڈاکٹرخواجہ محمد زکریا،پیش لفظ:تفہیم بالِ جبریل۔
۲۳۔ ایضاً۔
۲۴۔ ڈاکٹرخواجہ محمد زکریا ، تفہیم بالِ جبریل،ص۵۵۔
۲۵۔ ڈاکٹر شمس الرحمن فاروقی، تفہیم غالب،ص۱۹۔
۲۶۔ ڈاکٹرخواجہ محمد زکریا،تفہیم بالِ جبریل،ص۶۔
۲۷۔ ایضاً،ص۷۔
۲۸۔ ایضاً،ص۱۲۔
۲۹۔ ایضاً۔
۳۰۔ ایضاً،ص۵۶۔
۳۱۔ ایضاً،ص۷۴۔
۳۲۔ ایضاً،ص۲۰۰۔
۳۳۔ ایضاً،ص۴۸۔
۳۴۔ ایضاً،ص۵۲۔
۳۵۔ ایضاً،ص۱۳۔
۳۶۔ ایضاً،ص۱۲۷۔
۳۷۔ ایضاً،ص۵۶۔
۳۸۔ ڈاکٹرخواجہ محمد زکریا،تفہیم بالِ جبریل،ص۳۰۴۔
۳۹۔ ایضاً،ص۲۱۔
۴۰۔ ڈاکٹرخواجہ محمد زکریا ،اقبالیات: چند نئی جہات،ص۱۴۲۔
۴۱۔ ڈاکٹرخواجہ محمد زکریا ، پیش لفظ:تفہیم بالِ جبریل۔
۴۲۔ ڈاکٹرخواجہ محمد زکریا،تفہیم بالِ جبریل،ص۵۰۔
۴۳۔ ایضاً،ص۴۲۔
۴۴۔ ایضاً،ص۲۳۵۔
۴۵۔ ایضاً،ص۹:۱۰۔
۴۶۔ ایضاً،ص۱۲۸۔
۴۷۔ ڈاکٹر شمس الرحمن فاروقی ،تفہیم غالب، ص۱۶۔
۴۸۔ ڈاکٹرخواجہ محمد زکریا، تفہیم بالِ جبریل،ص۱۲۸۔
۴۹۔ ایضاً،ص۳۳۰۔
۵۰۔ ایضاً،ص۲۷۰۔
۵۱۔ ایضاً،ص۳۲۷۔
۵۲۔ ایضاً،ص۱۰۷۔
۵۳۔ ایضاً،ص۱۴۴۔
۵۴۔ ڈاکٹرخواجہ محمد زکریا ، دیباچہ:تفہیم بالِ جبریل،اشاعت دوم۔
Statistics
Author(s):
Details:
Type: | Article |
Volume: | 3 |
Issue: | 2 |
Language: | Urdu |
Id: | 63b06bb2b131d |
Pages | 33 - 60 |
Published | December 31, 2022 |
Statistics
|
---|
Copyrights
MATAN (متْن), Department of Urdu, IUB. |
---|
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.